Gdyby tylko wszyscy umieli przeliczać szybko matematyczne szanse na wygraną w różnych loteriach! Logicznie o tym myśląc, nigdy nie zagralibyśmy wów
czas w totolotka. Szczęśliwie dla organizatorów płatnych gier losowych, a przede wszystkim wielkich
loterii, nie umiemy tak dobrze dokonywać obliczeń.
I dodatkowo nasze myślenie jest obarczone błędem kognitywnym nazwanym
błąd optymizmu.
Błąd optymizmu został opisany przez uczonych badających, jak dobrze ludzie szacują swoje szanse na zapadnięcie w chorobę. Eksperyment dowiódł, że ludzie zwykle uważają możliwość pojawienia się choroby za mniejsze we własnym przypadku niż w przypadku innych. Co to znaczy? Że nawet jeśli zdają sobie sprawę, że mają dokładnie takie same szanse na przejście raka, czują, że problem choroby dotyka raczej innych ludzi.
Opracowanie: MBWA PR
Zaczerpnięte z: http://www.flickr.com
Każda loteria musi opierać się podobnym myśleniu. Możemy słuchać naukowców i całkowicie zdawać sobie sprawę, że nasza szansa na wygranie wynosi jeden do stu milionów, lub i miliarda, ale niemało osób i tak kupi kupon. Zakładając, że te dane dotyczą innych, że to prędzej inni będą walczyć z niefartem.
Nie zwlekaj -
czytaj artykuł na temat, który tu zaprezentowaliśmy. Dużo detali znajdziesz w tekście dołączonym pod poniższym linkiem.
Charakteryzujemy się po prostu tym, że przeszacowujemy prawdopodobieństwo zdarzeń pozytywnych, a niedoszacowujemy perspektyw negatywnych. Zakładamy zatem, że kupując los, to my, a nie inni, będziemy mieli szczęście.
Opracowanie: Tyler Lowmiller
Zaczerpnięte z: http://www.flickr.com
Podejmowanie ogromu mniej bądź bardziej istotnych decyzji co do zrealizowania projektu zajmuje nierzadko współcześnie cenny
czas, który wielu osobom ucieka ogromnie prędko przez palce. Niekiedy nawet najlepszy projekt z powodu różnych czynników może napotkać trudności finansowe. Wiele razy projekty i wynalazki, które mogłyby się cieszyć uznaniem, nigdy nie wyszły poza sam plan. W takich przypadkach znakomitym rozwiązaniem okazuje się
crowdfunding, który pozwala na rozpowszechnienie projektu i efektywną zbiórkę pieniędzy.
Objawia się w wielu sytuacjach życiowych, nie tylko w tym, że w czasie losowania dużych nagród mnóstwo osób
zakupuje losy czy wysyła wiadomości tekstowe, by wygrać. Podobnie jest np. przy nabywaniu ubezpieczeń lub w postrzeganiu własnego potomstwa. Błąd optymizmu towarzyszy nam zatem przy wielu sytuacjach, czasem nawet bywa wykorzystywany przez specjalistów trudniących się np. sprzedażą. Nie potrzeba nikogo okłamywać, hasła reklamowe prezentujące przed nami atrakcyjne możliwości wcale nie kłamią.