Działalność firmy nieodzownie utożsamiana jest z korzystaniem z wyposażenia biurowego. Mali i średni przedsiębiorcy są zobligowani do zdawania informacji o posiadanym i nabywanym majątku. Granice cenowe regulują obowiązkowe sprawozdania: ewidencja wyposażenia oraz tak zwane środki trwałe.
Ewidencja wyposażenia dotyczy właścicieli firm prowadzących przedsiębiorstwo w postaci spółki jawnej lub partnerskiej. Jako osoby fizyczne, prowadzące regularnie księgi przychodów i wydatków, zmuszeni są także do przygotowywania ewidencji wyposażenia. Ewidencja wyposażenia określa wszystkie przedmiotów związane bezpośrednio z działalnością firmy - zobacz - .
Wskazania ewidencji wyposażenia wyznaczone zostały aktem prawnym z 2003 roku. Określono wówczas kategorię cen pod wyposażenia „chwilowe” (ewidencja) i stałe (środki). Z rozporządzenia dowiemy się także o terminie, jaki obejmuje spis przedmiotów spisanych zarówno przy wyposażeniu, jak i środkach trwałych. Z zapisów wiemy też także do kiedy możemy dopisać część nowo-zakupionego ekwipunku firmy.
Opracowanie: D'Arcy Norman
Zaczerpnięte z: http://www.flickr.com
Przedmioty w ewidencji – w myśl rozporządzenia – uznane są za krótkoterminowe, maksymalnie przy roku działania. Widełki cenowe, w których przedmioty wyposażenia powinny się mieścić wynoszą od 1500 do 3500 złotych. Wspomniane stawki tyczą się początkowych wartości przedmiotów. Zgodnie z definicją prawa środki trwałe są elementami majątku spółki, których eksploatacja przekracza rok, a wartość - 3500 złotych.
Dopisanie przedmiotu właśnie zakupionego przez firmę powinno się odbyć do końca miesiąca w którym zakupiono produkt. W praktyce więcej czasu mają więc przedsiębiorcy kupujący ekwipunek firmowy we wspomnianych widełkach na początku miesiąca.
Może Cię też zainteresować:
Niezbędnym ogniwem rzetelnie przeprowadzonej ewidencji wyposażenia jest spisanie kompletnej informacji. W spisie powinny znajdować się: numer kolejny wpisu, numer rachunku (ważny - dowód zakupu!), nazwa wyposażenia.
Podatnik jest również zmuszony określić cenę zakupu lub koszt wytworzenia, datę nabycia i – jeśli trzeba – datę sprzedaży z podaniem przyczyny włącznie.
Czy publikowany tekst jest według Ciebie fascynujący? Jeżeli tak, to kliknij też na pomocne artykuły (
https://toc.org.pl/), które okażą się niezwykle użyteczne.
Ewidencja prowadzona jest w formie papierowej, ale dla ułatwienia i porządku właściciele spisują każdy określony wymogami zakup także w formie elektronicznej.