Profesjonalny personel
firmy lub instytucji to zespół osób, które posiadają
kwalifikacje i doświadczenie, aby zajmować stanowiska, które zostały im powierzone. Poza tym
kadra pracowników to osoby, które dążą do rozwoju, samokształcenia i rozszerzania zasobu wiedzy. Potrafią ze sobą współdziałać dla dobra organizacji, są elastyczni i produktywni. Aby przekonać się, czy pracownik dobrze wykonuje powierzone zadania,
pracodawcy dokonują
oceny pracowników.
Rzetelnie przeprowadzona
ocena pracownika (przeczytasz tutaj) przekazuje przełożonemu danych, nie tylko na temat wykonywanych przez podwładnego zadań, ale i całej instytucji. Oceniając pracownika, pracodawca lub przełożony uwzględnia ogół jego zachowań podczas wykonywania obowiązków oraz to, w jaki sposób układają się jego relacje ze współpracownikami – ocenie podlega kultura osobista i umiejętność współpracy w zespole. Ocena pracownika ma na celu motywowanie oraz pomoc pracownikom we właściwym funkcjonowaniu w organizacji. Dzięki analizie wyników i informacji zwrotnej, pracownik może skorygować negatywne zachowanie.
Niekiedy wyniki ujawniają niewłaściwy dobór osób na poszczególne stanowiska albo wskazują na brak zaangażowania pracownika, co może być przyczyną zwolnienia. Formy oceny pracowników to: ranking, ocena parami, ocena opisowa lub samoocena.
Przedstawiana porada jest dla Ciebie użyteczna? W takiej sytuacji poznaj poza tym inne tego typu artykuły i przeczytaj więcej wskazówek tutaj (
www.psmtechnik.pl/reklamy-swietlne,8,pl).
Można wyróżnić dwa rodzaje oceny: ocenę bieżącą i okresową. Ocena bieżąca jest oceną nieformalną. Pracodawca może dokonywać jej każdego dnia podczas obserwacji sposobu wykonywania powierzonych pracownikowi zadań. Natomiast ocena okresowa jest sformalizowana i przeprowadza się ją zwyczajowo corocznie lub dwa razy w roku. Ocena okresowa stanowi zasadnicze narzędzie zarządzania zasobami ludzkimi. Do jej przeprowadzenia służą procedury i ustalone wcześniej
narzędzia. Procedury oceniania są jawne, oraz przejrzyste dla pracowników.
Opracowanie: kate hiscock
Zaczerpnięte z: http://www.flickr.com
Aby ocena pracowników mogła spełniać wymagania efektywności i skuteczności, ocenianie powinno bazować na wcześniej ustalonych zasadach. W związku z tym w wielu firmach i instytucjach wprowadzono system oceny pracowników (ciekawy artykuł). Jest to zbiór przyjętych przez organizację norm i zasad wzajemnie ze sobą powiązanych. W skład systemu oceny pracowników wchodzą poniższe elementy oceniania: cele, zasady, kryteria, podmioty, techniki, częstotliwość i procedury. Jednym z celów wprowadzenia systemu oceniania przez korporację jest podniesienie poziomu pracy pracowników, a w razie potrzeby wysłanie ich na dodatkowe
szkolenie.