Praca w handlu oraz w marketingu nie zalicza się do najłatwiejszych – wiele bowiem zależy od relacji, jakie specjalista nawiązuje z odbiorcą. To od sposobu, w jaki pracownik działu handlowego, bądź marketingu odnosi się do klienta zależy, czy klient ten skorzysta ponownie z usług firmy.

Opracowanie: Jeffrey Zeldman
Zaczerpnięte z: http://www.flickr.com
Często bowiem wychodzi na jaw, że to nie koszt usługi jest decydującym aspektem w czasie wyboru produktu lub
usługi, a poziom obsługi. Stare przysłowie specjalistów od handlu mówi, że pojedynczy zadowolony odbiorca może zachęcić kilku innych, jeden niezadowolony odbiorca może natomiast zniechęcić kilkudziesięciu jeszcze nieprzekonanych. Dlatego w tego rodzaju branżach nieustannie troszczy się o motywację zatrudnionych, jak również nagradza się zaangażowanie w pozyskiwanie nowych kontrahentów.

Opracowanie: Matt Black
Zaczerpnięte z: http://www.flickr.com
Klient jest najbardziej znaczący - w końcu możemy w istocie zainwestować grube miliony w biznes, marketing, etc., ale to na nic, jeśli po prostu nasze towary / świadczone
usługi, nie będą cechowały się świetnym poziomem.

Opracowanie: MSLGROUP Global
Zaczerpnięte z: http://www.flickr.com
Stały klient to dobry klient
Wieloletnie analizy rynków pokazują, że klient korzystający z usług danej firmy, który jest zadowolony z relacji handlowych, daje o wiele wyższe zyski, niż inni
klienci. Dla zmotywowania odbiorców do częstszych zakupów stosuje się
systemy lojalnościowe – na przykład przyznając kartę stałego klienta. Stali klienci kupują więcej towarów i usług, oraz są w stanie przeznaczyć na nie większe sumy. Każde przedsiębiorstwo powinno mieć opracowaną specjalną ofertę dla tego typu odbiorców, w tych najbardziej doświadczonych przedsiębiorstwach do obsługiwania stałych odbiorców deleguje się specjalnego doradcę. Takie działania marketingowe są znane w środowisku pod hasłem „marketing relacji” , jest to niezwykle opłacalne działanie dla obydwu stron transakcji. Do tego typu działań warto oddelegować najbardziej doświadczonych ludzi.
http://www.programylojalnosciowe.pl/aktualnosci/362-jak-budowac-marketing-relacji.html